Το μυστήριο του γάμου

Ο πανυπερτέλειος Θεός, μετά τη δημιουργία του τελείου κόσμου και της έββιας δημιουργίας, προβαίνει στη δημιουργία του τελειοτέρου δημιουργήματός του˙ του ανθρώπου. Και τον δημιουργεί κατά τρόπον τέλειο˙ «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν». Δηλαδή του δίδει λογική και ελευθερία˙ και τη δυνατότητα της θεώσεως.

Εκτός των ανωτέρω όμως, ο άνθρωπος δημιουργείται και «άρσεν και θήλυ». Ο άνδρας και η γυναίκα. Δύο άνθρωποι, οι οποίοι στην ουσία είναι ένας, αφού η γυναίκα αποτελεί σάρκα από τη σάρκα του Αδάμ και οστό από τα οστά του. Εμφανές είναι λοιπόν το ότι άνδρας και γυναίκα πλάθονται ο ένας για τον άλλο, ισόκυροι και ισοστάσιοι, οι οποίοι μέσα από μία σχέση αγνή, ειλικρινή και καθαρή καλούνται να φθάσουν στον προορισμό τους˙ τη θέωση.

Τα δύο φύλα λοιπόν δημιουργούνται ίσα, ώστε να ζουν σύμφωνα με το πρότυπο ύπαρξης του δημιουργού Θεού. Δηλαδή: ο Θεός είναι όν λογικό˙ λογικό όν είναι και ο άνθρωπος. Ο Θεός είναι ελεύθερος˙ ελεύθερος είναι και ο άνθρωπος. Άγιος είναι ο Θεός˙ άγιος δύναται, και καλείται, να γίνει και ο άνθρωπος. Ομάδα προσώπων είναι ο Θεός (Πατήρ, Υιός και Πνεύμα Άγιον)˙ ομάδα προσώπων είναι και ο άνθρωπος (άνδρας και γυναίκα ως ανδρόγυνο). Ίσα είναι τα πρόσωπα της Αγίας Τριάδος˙ ίσος είναι και ο άνδρας με τη γυναίκα. Σχέση αγάπης ενώνει τα πρόσωπα της Αγίας Τριάδος˙ σχέση αγάπης ενώνει και τον άνδρα με τη γυναίκα. Αγνός και καθαρός είναι ο Θεός˙ αγνή και καθαρή είναι και η σχέση του ανδρογύνου. Γι’ αυτό ακριβώς, και ενώ είναι γυμνοί, εν τούτοις δεν ερεθίζονται τα κατώτερα ένστικτά τους. Διότι ακριβώς δεν έχουν κατώτερα ένστικτα.

Βεβαίως εδώ, αν και ευνόητο, πρέπει να διευκρινισθεί πως τα χαρακτηριστικά των πρωτοπλάστων είναι σχετικά προς τα χαρακτηριστικά του Θεού και δεν συγκρίνονται καν.

Τα ως άνω ρηθέντα όμως ισχύουν έως το προπατορικό αμάρτημα. Με την πτώση των πρωτοπλάστων επέρχεται ρήξη ανάμεσά τους. Αισθήματα μίσους και φθόνου δημιουργούνται. Και έχθρα παρεισφρύει ανάμεσά τους. Ο στοργικός λοιπόν Πατέρας, Πλάστης και δημιουργός, που ποτέ δεν εγκαταλείπει τα παιδιά του, πρέπει να κάνει κάτι, ώστε να ξανάρθουν κοντά. Πρέπει να τους προσδώσει κάτι ισχυρότερο της έχθρας τους. Τα κατώτερα ένστικτα, τις γενετήσιες ορμές. Ώστε ισχυρότατες να υπερισχύσουν της έχθρας. Καθ’ ότι απόρροια όμως του προπατορικού αμαρτήματος, και επειδή εξισώνουν τον λογικό άνθρωπο με τα άλογα κτήνη, οι γενετήσιες ορμές αυτές καθ’ εαυτές είναι αμαρτωλές. Έτσι ο Θεός δίδει, μέσω του Μωυσέως, το θεσμό του γάμου, ώστε μέσα σ’ αυτόν από αμαρτωλές να μετατρέπονται, αν όχι άγιες, σε ανεκτές και χρήσιμες.

Τι είναι λοιπόν ο γάμος; Δεν είναι ούτε μια απλή τελετή, ούτε ένα κοσμικό γεγονός. Ούτε βεβαίως ένα μέσο επιδείξεως, όπως πολλοί λανθασμένα πιστεύουν. Ο γάμος είναι κάτι το ουσιαστικότερο. Είναι το μέσον εκείνο που επανασυνδέει τον άνδρα με τη γυναίκα και έρχεται να συνεχίσει την κατάσταση που ίσχυε προ της πτώσεως.

Το μυστήριο του γάμου επιτρέπει στον άνθρωπο να ζει σε κατάσταση αγάπης υπερνικώντας των ενστίκτων του. Έρχεται και αίρει την έχθρα των δύο φύλων, ξαναενώσει τον άνδρα με τη γυναίκα και ευλογεί τη μεταπτωτική σχέση μεταξύ τους. Είναι το μυστήριο που μετατρέπει τα κατώτερα ένστικτα, που προήλθαν μετά την πτώση, σε άγια, αφού μέσω αυτών πολλαπλασιάζεται το ανθρώπινο γένος.

Γίνεται επομένως αντιληπτό το μέγεθος του μυστηρίου του γάμου, αφού μέσω αυτού ο άνθρωπος ανάγεται στην προπτωτική του κατάσταση. Γι΄ αυτό και ο απόστολος των εθνών ο Παύλος το ονομάζει «μυστήριον μέγα», ενώ η Ορθόδοξος Εκκλησία μας το κατατάσσει στα επτά (7) μεγάλα μυστήριά της. Το δε μέγεθός του γίνεται αντιληπτό και από το γεγονός ότι ο Χριστός το πρώτο του θαύμα το επετέλεσε σε γάμο (στην Κανά της Γαλιλαίας).

Πρέπον θα ήταν δε τελειώνοντας να γίνουν ορισμένες περαιτέρω παρατηρήσεις. Ήτοι: είναι εντελώς ανόητο να συγχέεται ο θρησκευτικός με τον πολιτικό γάμο, αφού μόνον η Εκκλησία μπορεί να ευλογήσει, και όχι η πολιτεία. Μόνον ο θρησκευτικός γάμος είναι μυστήριο, ενώ ο πολιτικός είναι μια απλή κοσμική τελετή. Επομένως, συμβίωση σε πολιτικό γάμο ισούται με μοιχεία. Το ότι τα κατώτερα ένστικτα μέσα στο γάμο αποκτούν λόγο και σκοπό, δεν σημαίνει πως αυτά πρέπει να αφήνονται ανεξέλεγκτα. Δεν θα πρέπει ο γάμος να στηρίζεται σε αυτά, αλλά στα χαρακτηριστικά της σχέσεως των πρωτοπλάστων στον παράδεισο˙ την αγάπη και την ισότητα. Όπως λέγει και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος δεν θα πρέπει ο γάμος να μετατρέπεται «εις έννομον πορνείαν».

Επιτυχημένος είναι μόνον ο γάμος εκείνος που στηρίζεται στο σεβασμό προς τον Θεό και τον συνάνθρωπο. Ο νεόνυμφος οφείλει να εισέρχεται καθαρός και καθαρός να παραμένει και μέσα σ΄ αυτόν. Την καθαρότητα άλλωστε συμβολίζουν και τα άσπρα νυφικά, ενώ τα στέφανα το έπαθλο των νεονύμφων, οι οποίοι παρέμειναν παρθένοι έως το γάμο. Το περίφημο «Ησαΐα χόρευε» δείχνει τη χαρά του σώματος της Εκκλησίας, επειδή δύο άνθρωποι εισέρχονται εις γάμου κοινωνίαν και μέσω αυτού οφείλουν να φθάσουν στη θέωση. Ενώ τα γελειοδέστατα πατήματα από τη νύμφη ή το γαμπρό την ώρα του μυστηρίου δεν έχουν καμία θέση σε μία σχέση ισότητος και αγάπης. Τουλάχιστον τα ανδρόγυνα ας μην προκαλούν το Θεό για να φαιδρύνουν τους ανθρώπους.

Ανάξιο λόγου τυγχάνει το «σενάριο επιστημονικής φαντασίας» περί θρησκευτικού γάμου μεταξύ ομοφυλοφίλων, αφού η ορθόδοξη θεολογία, ήδη από τη δημιουργία του Αδάμ και της Εύας, ρητώς διδάσκει περί της ερωτικής σχέσεως μόνον μεταξύ ανδρός και γυναικός.

Εν κατακλείδι, γίνεται έκκληση να δοθεί η αρμόζουσα σημασία σε ένα μυστήριο το οποίο, ενώ είναι τόσο σημαντικό και σπουδαίο, εν τούτοις στη συνείδηση των περισσοτέρων είναι εντελώς περιθωριοποιημένο.

Κουτεντάκης Αντώνιος

Φοιτητής Θεολογίας

ΑΝΑΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΑΠΌ:

http://www.apostoliki-diakonia.gr/gr_main/agiavarvara/periodiko/Teuxos3/Gamos.htm

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: